follow me

Thursday, August 4, 2011

Ngidam DADIH!

Salam satu Malaysia! aritu (selasa) aku mengidam nak makan DADIH bukan DADAH yer!! haha..takut typo pulak ejaan DADIH tu.. if dah mengidam kena laa beli kn..tapi aku tak nak beli dadih dah siap..aku nak buat sendiri..so aritu (selasa) lepas balik keje aku terus mandi..solat..then siap2 nak pergi kedai nak carik tepung wat DADIH! penat dari bali keje tu toksah citer laa..memang penat giler..tapi ngidam punya pasal..sanggup menahan kepenatan~~

Haa ni adalah tepung @serbuk nak wat DADIH! (semua dah ada) tinggal campak2 dalam periuk jer~~ aku pilih JAGUNG!

Tak lengkap dadih ni tanpa susu cair~~ bahan tambahan yang WAJIB ade~~

Cara2 nak buat DADIH:
1. Mula2 sukat air sebanyak 3000ml..
2. Tuangkan air tersebut di dalam periuk..
3. Masukkan 100 gram gula dan 1 tin susu cair ke dalam periuk bersama2 dengan air...
4. Didihkan campuran air +gula+ susu cair sehingga mendidih...
5. Jangan lupe sambil didih tu kacau2 ckit...
6. Dah mendidih padamkan api..
7. Masukkan tepung DADIH perisa yang anda dah beli tu..
8. Kacau selama 5 minit..
9. Dah kacau selama 5 minit, masukkan gula berperisa pulak (ada dapat skaly dlm bungkusan)
10. Masukkan DADIH tersebut kedalam acuan atau bekas2 yang ada..
11. Sejukkan DADIH di dalam peti ais
12. Last skaly MAKAN!!! nyum nyum~~

Campuran air+gula+susu cair! kacau sampai mendidih~~

Dah mendidih..masukkan teoung @serbuk DADIH kedalam periuk~~ kacau sehingga 5 minit then masukkan gula berperisa :)

Tuang dalam acuan @bekas..mcm nak jual pulak! mari beli 1 50sen!

Taraaa~~ Simpan dalam peti sejuk! untuk sejukkannya..baru sedap di makan nanti! bhgn belakang bersize kecik..bhgn depan bekas besar2!!

p/s: Selamat Mencuba :)

1 comments:

aimi adilah said...

dh blh jual kt bazar dh hihihhi :)

8share