follow me

Wednesday, August 8, 2012

Menjahit BUKU Raya :)

Salam satu Malaysia dan Salam Ramadhan~ Alhamdulillah aku masih bernafas dan masih tidak lagi ponteng puasa~ hehehe.. Aku baru jer balik dari bandar segamat berbuka puasa di sana dan shopping barang dapur di OU.. Kepenatan dan kepeningan sebab selesama dari pagi sampai ke petang aku terpaksa jugak follow family aku jalan2.. bukan selalu so ikut jelaa.. Hari ini hampir2 aku mintak cuti half day coz sesema teruk..tapii aku tau aku masih bole bertahan walaupown hidung dh macam badut! Bermula petang isnin sehingga laa jumaat aku dan rakan2 praktikal lain duduk di unit jilid selama seminggu~ kat sana besh gak! bole mengasah bakat terpendam..hehe.. tapi itulah kena tahan habuk or debu2 idung saya sangat sensitive uolllsss~ rase nak setiap hari makan ubat sesema sebelum tido.. Tapiii takut lalok pulak pergi kerja..hahaha!

Ok malas berceloteh banyak.. Jom tengok gambar! 


BUKU RAYA PERTAMA "Sewing On Tape"

Kertas A4 yang dilipat2 10 kali sebanyak 15 helai dalam setiap satu lipatan (konon tu magazine laa)

En. Ameen ajar step2 awal sebelom menjahit
Inilah jarum yang digunakan untuk menjahit Buku Raya~ besarkan uolllsss~ Benang tu kena di wax kan dahulu yer!

Haa! cmni laa kena wax benang tu dulu dengan menggunakan bwax (btol ker eja) haha!  dier macam buah.. bila menang digesel2kan kat ctu dier akan melekat2 macam gam..so jahitan kitan bertambah kukuh uolllsss

Fokus tu aku menjahit~ mengasah skill yang lama xdpraktikkn..hehe

Jiran sebelah pown sebok menjahit BUKU raya

Owh abang mamat kita sebok menjahit BUKU raya jugak

BUKU RAYA SIAP! Jahitan pertama aku belajar ni nama dier  "SEWING ON TAPE"

Lepas siap jahit kita press kan dier.. bagi tekanan biar mampat uollsss

Lepas tu jangan lupe kita sapu gam kat bahagian tulang buku tu lepas tu biarkan gam tu kering

BUKU RAYA KE-2 "Over Casting Sewing"

If jahitan pertama kita bole tebuk lubang secara manual coz xtebal sgt.. now kita guna machine penebuk utk menyenangkan kita semasa menjahit..En. Sabri sedang menunjukkan cara2 menebuk guna machine


Beginilah..tebuk betol2 yer..hehe..supaya nampak kemas dan cantik~

Ini lah hasil jahitan BUKU raya ke-2  "Over Casting Sewing"

BUKU RAYA KE-3 "Side Stitch Sewing"

Ni jahitan paling simple skaly~ ni utk buku2 nipis jer..mcm kat atas ni..

Hasil ketiga-tiga BUKU RAYA 

Hasil jahitan saya untuk ketiga2 jenis jahitan..kemas x? bole laa kn? hehe..pic kat ats ni dh siap tmpl kertas biru kat atas dan bawah before ke process cutting~

Cutting

Ingat x buku2 kat ats td.. now kita proceed tu process cutting.. untuk kasik kekemasan ckit.. kena cutting ni ade 3 bahagian.. bahagian dada, kepala dan kaki! kerja jadik kemas dgn guna mesin cutting ni jer.. UKM punya machine lagi canggih danlagi mahal dari mesin kat arkib.. 
Next! Process Lining

Ape process lining yer? Nampak x kat tulang buku tu ade wrna coklat n merah2 tu.. kat ctu laa ktorg buat.. bwh kertas coklat tu ade kain bebenang utk mengukuhkan lagi buku itu~
Next Process...

Haa! nampak x En. Ameen pegang ape tu? sekeping board kn? ade 3 jenis nama board tu.. so kna tau.. coz setiap pembekal sebut lain2 nama..yang en. ameen bgau 2 jer..1 lagi lupe..hehe.. strawboard and grey board~ nak wat pe dgn board tu.. nak start buat hardcover.. esok ktorg sambung buat.. continue bebeh!

p/s: Kenapa aku panggil dier 'BUKU RAYA' sebab sambil menjahit buku2 ini lagu raya sedang berkumandang di radio..pastu rase lah feel dier tgh jahit baju raya..hehe.. pastu dgn selesema sok sek sok sek.. rasa mcm sedih jer.. xsiap ker baju raya aku ni..hahaha.. 

2 comments:

imah_zulkipli said...

hehe, klaka la ateen ni..hope get well soon..selamat hari raya..

Cik Ateen said...

@imah_zulkipli
hahaha.. tymah nk tempah buku raya? hehe...
tq tymah
:)

8share