follow me

Friday, July 19, 2013

Manusia Tak Sempurna


Assalammualaikum...
Salam Jumaat..
Alhamdulillah masih diberi nyawa untuk bernafas di muka bumi Allah ini..
Lama dah xberblog..
Kenapa?? tiada mood nak menaip..
Tapi cerita banyak..
So arini kita mulakan tazkirah zohor kita dengan kisah manusia tak sempurna..

Pernah ker korg jumpe manusia yang sempurna??
cekabor sape orangnya??
Bg sesiapa yang mengenali diri ini..
Aku ni seorang yang amat mementingkan kejujuran dan keikhlasan..
Susah taw org camni.. dier akan cepat rase..
So tadi terbebel2 pasal manusia xsempurna kat twitter..
hahaha.. itulah hobi aku bla jarang bukak twitter..
Amekaw bebel panjang2 lebar.. pastu senyap...

Semalam kakak ade post something yang isi kandungannya memberitahu ala2.. kita ni Manusia tak sempurna..
Then aku komen laa.. kasik conclude ayat pendeknya..
"Human r not perfect.. we learn from the mistakes"
Korang sedar x?? kadang2 yang kita ni xsedar pown kita ni melakukan kesilapan..
Kesilapan tu hanya orang lain jer yang nampak tanpa kita sedari..
Boleh dikatakan kita ni umpama melihat sebuah cermin..
Cermin tu besar.. bole nampak kaki sampai kepala..
Tapi cuba korang lihat cermin tu btol2..
Ape yang korang nampak?? (jgn plk g tnya siapakah paling cantik & hensem.. hehehe)
Korang juz nmpk bahagian depan korang sahaja kn??
Mean hidung, mulut, perut dan bahagian depan yang lain2..
Korang nampak bahagian belakang korg x??
takk kn..
So siapa yang nampak bahagian belakang kita td tu??
ceteka?? manusia jugak laaa..
Mean org lain.. bukan diri anda sendiri..
Oleh itu, sekiranya orang lain menegur kesilapan anda.. terimalah teguran itu seadaanya..
Mungkin benar ape yang di tegur itu..
Manusia kan tak sempurna..
Hari2 kita belajar memperbaiki diri sendiri ke arah yg lebih baik.. InsyaAllah..
Yang memberi teguran tu pulak.. jgn laa sampai menghina.. jika salah ditegur dalam bentuk nasihat bukan caci xtentu pasal..
Dan lagu satu org selalu ckp " I dont trust words, i trust actions"
Do u think?? is it true???
I dont agree about that statement!
Why??
Sebab.. tak semestinya ape yang kamu nampak itu adalah aksi yg sbnr.. dengar dulu penjelasan.. jgn terus buat andaian yang bole menimbulkan fitnah..
Ingat fitnah tu lagi berdosa daripada membunuh..
Akhir kata dari saya yang tak sempurana.. belajarlah dari kehidupan sekeliling anda..
Yang baik jadikan pedoman.. Yang buruk jadikkan pengajaran.. Jangan di ulang lagi..
Tidak mengapa menjadi insan biasa2.. tapi jadilah insan biasa2 yang bermanfaat kpd agama..
Cukuplah tazkirah zohor kita..
Jumpe lagi..
Wsalam...

0 comments:

8share