follow me

Thursday, July 25, 2013

Sakaratul Maut!


Assalammualaikum..
hye readers..
ape kabar??
dah 2 malam ni.. dik jemah tdo awal.. b4 kol 10pm lampu bilik dah gelap..
Badan xbpe nak sedap.. so tdo Zzzzzzzzzzzzzzzzz...
Semalam hari yg mngecewakan diri.. sampai lari dari rumah pg umah atok..huwaaaaaaaaa..
Ok ckp..tu kisah semalam.. kisah arini pulak..
Arini xde btpe.. sama jer.. bangun pagi.. kemas umah.. mop2 umah.. nothing to do...
So FB menjadi tempat mengisi masa lapang..
Amek hp.. tengok timeline.. bnyk cerita n video dik jemah tgk..
Salah satu video yang dik jemah tengok adalah video yg abg non post..
Video tu mngenai Maut yang sentiasa mengintai...
Video tnjk beberapa situasi mereka2 yg meninggal tanpa mngira tempat dan waktu..
Semasa main bola sepak, semasa bergusti, semasa memandu, dll..
Nak tengok video tu klik SINI
Sebak jugak tengok video tu.. Tapi before ni dik jemah ade tengok 1 video ni jugak..
Masih tentang sakaratul maut..
Video ni dik jemah tengok tanpa dik jemah sedar.. yg air mata dik jemah jatuh ke pipi..
Subhanallah... Mustajab doa.. keinginanan seorang pak cik yang ingin mati dalam kain ihram yg dipkai semasa melakukan Haji..
MasyaAllah xde orang mintak doa nak mati dalam kain ihram..
Tak tahu nak cakap ape.. tengok dan hayati sendiri ceramah dari Ustaz Abdullah Khairi ini...
Nak tengok video tu klik SINI
Tajuk entry arini pasal sakaratul maut..
Setiap manusia yang hidup pasti akan mati jua..
cuma bila? di mana? dan bagaimana? kita sendiri tidak ketahui...
Tadi dik jemah share 2 video..
Sekarang dik jemah share kisah PENGANTIN KEMBALI KERAHMATULLAH DI SAAT SUJUD...



Selepas melaksanakan Solat Maghrib, dia mulakan make-up pada wajahnya, memakai pakaian pengantin putih yang cantik, mempersiapkan dirinya untuk majlis perkahwinannya sendiri, kemudian dia terdengar azan ‘Isyak dan menyedari bahawa wuduknya telah terbatal. Lalu dia berkata kepada ibunya: “Mak, saya perlu ambil wuduk dulu dan solat ‘Isyak “

Ibunya terkejut: “Apa kamu gila?!! Tetamu sedang menunggu, untuk melihat kamu! Bagaimana dengan make-up? ! Nanti habis dirosakkan oleh air.”

Tambah ibunya lagi: “Sebagai ibu, mak tak izinkan kamu solat sekarang! Wallahi… jika kamu ambil wuduk sekarang, mak akan tetap memarahi kamu.”

Anak perempuannya menjawab: “Wallahi… saya tidak akan pergi dari sini sehingga saya melakukan solat! Ibu sepatutnya tahu bahawa tidak ada ketaatan kepada mana-mana makhluk agar menderhaka kepada Maha Pencipta.!!”

Ibunya berkata: “Apa kata tetamu nanti jika kamu muncul dalam majlis perkahwinan sendiri tanpa make-up?! Tentu nampak hodoh atau tidak cantik di mata mereka! Mereka pasti akan mentertawakan kamu! “

Sambil tersenyum, anak perempuan itu bertanya: “Adakah ibu bimbang kerana saya tidak cantik di mata mereka? Bagaimana pula dengan Maha Pencipta saya? Saya bimbang kerana, jika saya terlepas solat saya, saya tidak lagi cantik di mata-Nya “
Dia mula berwuduk, dan semua make-up pada wajah telah hilang, tetapi dia tidak peduli.

Kemudian dia memulakan solat itu dan pada masa dia turun untuk sujud, dia tidak sedar bahawa ia akan menjadi satu sujud yang terakhir!

Ya! Beliau meninggal dunia ketika dalam sujud! Pengakhiran yang besar bagi Muslimah yang berkeras untuk mentaati Tuhannya! Ramai antara mereka yang mendengar cerita ini begitu tersentuh!!

Beliau mengutamakan Allah dan ketaatan kepadaNya sebagai yang pertama dalam keutamaan hidup beliau, jadi pengakhiran terbaik yang dianugerahkan oleh Allah pada mana-mana umat Islam yang layak memilikinya!

Dia mahu menjadi lebih dekat kepada-Nya, maka Allah mengambil nyawanya pada saat di mana umat Islam berada paling dekat kepada-Nya! SubhanAllah!

Dia tidak peduli jika dia tidak indah di mata makhluk, asalkan dia cantik pada Maha Pencipta!

Wahai saudari Muslimah, bayangkan jika anda berada di tempat itu! Apa yang anda akan lakukan? Apa yang anda akan pilih: pujian manusia atau Maha Pencipta?

Wahai sekelian insan! Adakah kita ada jaminan bahawa kita akan hidup untuk minit seterusnya? Jam? Atau bulan?!!
Tiada siapa tahu apabila saat mereka akan datang? Atau bila kita akan bertemu malaikat Maut? Jadi, adakah kita bersedia untuk saat itu?

Wahai muslimah! Apa yang anda pilih: bersantai tanpa hijab atau dirahmati Allah dengan memakai hijab?

Adakah kita bersedia untuk menemui Allah tanpa hijab?

[Diceritakan oleh Syeikh ‘Abdul Mohsen al Ahmad’, ia berlaku di Abha (Ibu Negeri Asir di Arab Saudi)]

ps: Buat bakal pengantin, walau sehebat mana sekalipun majlis perkahwinan anda, walau secantik mana sekalipun dandanan anda, jangan tingal Solat apabila tiba waktunya...

Biarlah kita tidak hebat dan tidak cantik dimata manusia tapi hebat dan cantik disisi Allah Ta'ala...


Di sini jugak dik jemah ingin meminta maaf kepada semua yang mengenali diri dik jemah.. jika ada salah silap dik jemah sepanjang perkenalan kita.. maafkan dik jemah.. dik jemah seorang yang tak sempurna.. sebab itu dik jemah dikenali sebagai MANUSIA! Manusia xpernah lari dari melakukan kesilapan..huhu.. 

Sumber: Facebook

0 comments:

8share